Venedig, Verona & Treviso

Det går knappt att beskriva med ord hur bra jag hade det i helgen när jag, Mika & Christina var i Italien. Att få resa bort några dagar var underbart (trots att jag saknade familjen). Att få resa iväg till sommarvärme och sol var underbart. Att få resa till magiska vyer och fantastisk mat var underbart. Att få resa tillsammans med två fina vänner var nog mest underbart.

Det var ingen lång resa vi var iväg på men tack vare att vi landade i Venedig vid lunch i fredags så hann vi undersöka den staden under resten av dagen innan vi till slut tog oss till vårt hotell i Treviso vid tiotiden på kvällen. Venedig är verkligen en stad som måste besökas för bilder gör den inte rättvisa.

Dag två var fokuset inställt på att ta oss till Valpolicella-området så tidigt på morgonen tog vi tåget till Verona där vi hämtade ut våra hyrcyklar. Att cykla i den italienska trafiken är....ganska spännande för att utrycka det milt.

Vi har på förmiddagen inbokade på ett besök på Tommasis vingård och fick en rundvandring i vinkällaren samt en provsmakning av några av deras viner.

Efter det besöket var det dags för lunch och vi följde ett tips och letade oss fram till Osteria Pavona. Den lunchen kommer nog för evigt vara på min Top 5-lista över bästa måltider, allt var bara så bra: miljö, sällskap, mat och vin. Den som rynkar på näsan åt Amarone-risotto har inte provat deras!

Efter lunchen besteg vi ett mindre berg med cyklarna och belönades med en vinprovning på gården Marognole på toppen samt av milsvid utsikt.

Efter att ha rullat tillbaka till Verona så kunde vi konstatera att det blivit drygt 3,5mil cykling och vi vandrade runt lite i Verona innan tåget hem gick. Naturligtvis kunde vi inte missa att spana in Julias balkong och väggarna där mängder av människor har lämnat sina kärleksmeddelanden.

Det där var alltså hälften av våran resa, resten får vänta till imorgon.